Tuesday, November 23, 2010

BAHAYA KURANG AIR DALAM BADAN

 Hai kwn2...arini dya nk k0ngsi sket inf0 yg baru dya bace dlm majalah REMAJA.... keluaran yg baru ini..sperti c0ver page di bawah ni ye kawn2 hehe...


ade gambar Fida, Alif n Heliza as model tuk c0ver page..cte pasal perngorbanan downg..almaklumlah kan raya k0rban aritu hehe...aikkk tp kt sini dya bukan nak cte pasai d0wg..but nk share sket dgn kwn2...
sedikit inf0 pasal "BAHAYA KURANG AIR DALAM BADAN"..


dya p0n nak share inf0 ni memandangka dya p0n xsihat sgt kebelakangan ni....dya jupe d0c..d0c slalu ckp dya kurang air dlm badan...s0 mcm2 penyakit leh dtg...s0 kwn2 mari kite check it out ape bahaya nye kal0 kurang air dalam badan :

Tubuh manusia memerlukan air untuk mengekalkan darah dan cecair lain secukupnya bagi membolehkannya berfungsi dgn smpurna. Disamping cecair badan, tubuh juga memerlukan bahan elektrolit, yg terdiri drpd garam yg lazimnya  trdpt dlm darah, cecair tubuh yg lain dan sel2. Dehidrasi mmerupakan kehilangan air dan garam drpd badan. Ia juga boleh dimaksudkan sbg kek0ntangan. Bdn kamu boleh kehilangan cecair melalui pelbagai cara. Antaranya ialah ketika membuang air kecil, semasa muntah atau mengalami cirit birit, ketika berpeluh dan melaui paru2 ketika bernafas. Jika bdn kehilangan sejumlah besar cecair serta garam da tidak digantikan dgn segera seperti meminum air bdn akan kekeringan atau kekontangan. Jika berterusan ia boleh membuatkan :
1) tekanan darah rendah
2) pengsan
3) pengecutan otot yg teruk dibhgian kaki,lengan,perut dan blkg bdn
4) sawan
5) mata cengkung dan kering
6)kulit hilang keanjalannya dan kelihatan berkedut
7) pernafasan cepat serta dalam...

haaa tu die sket inf0 dr majalah REMAJA nih...u0llsss dah bace kan....ishhh bahayekan kl0 kurang air dlm bdan..pt0tla d0c yg dya jupe tuh bising sgt..n pt0tla jgak tekanan darah dya slalu rendah...n sush nk bernafas...eiii tak0ttnyee...pasni insaf da..heheh... dya kne byak minum air k0s0ng tuk buatkan bdn lebih sihat dan xdela mcm2 penyakit nih dtg kan..kwn2 p0n same taw..kne sihat2 jugak...kal0 nk sihat kne byak minum air k0s0ng taw..

sekian inf0 dr dya...


p/s : kwn2 sihat2 slalu ye.. =)


No comments:

Post a Comment